Er dit fly forsinket eller aflyst?

Så er der hjælp at hente!

Tjek kompensation

Beregn og opret ved en af vores partnere flypenge.dk, flyhjælp.dk eller flyforsinkelse.dk

Ved flyforsinkelse

Kompensation ved flyforsinkelse over 3 timer. 

Ved flyaflysning

Få op til 4.500 kr. i kompensation per passager.

RETSHJÆLP-FIRMAER

 

Flyselskaber vil ofte undgå at udbetale din retsmæssige kompensation. Lad derfor et af nedenstående firmaer hjælpe dig med at håndtere dit krav, så du får din kompensation nemt og hurtigt.

Erstatninger:
Op til 1500km: 1.450
1500-3500 km : 2.325
Over 3500 km : 3.485
Såfremt sagen sendes i retten, falder erstatningen med ca 38%.
Erstatninger:
Op til 1500km: 1.302
1500-3500 km : 2.086
Over 3500 km : 3.129
Samme erstatning uanset om sagen sendes i retten.
Erstatninger:
Op til 1500km: 1.280
1500-3500 km : 2.048
Over 3500 km : 3.072
Samme erstatning uanset om sagen sendes i retten.
Erstatninger:
Op til 1500km: 1.396
1500-3500 km : 2.234
Over 3500 km : 3.351
Betydeligt ekstra-gebyr hvis sagen sendes i retten.

Lovhjemmel ved flyforsinkelse

Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning 261/2004 og Wallentin-Hermann-dommen, der har dannet præcedens på området , som omfatter de 28 EU-lande, herunder Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion Island, Mayotte, Saint Martin (Franske Antiller), Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer samt Island, Norge og Schweiz.

Forordningen gælder:

  • Når du flyver inden for EU
  • Når dit fly afgår fra EU og lander uden for EU
  • Når dit fly afgår fra et land uden for EU og lander i EU, og flyselskabet har sit hovedkvarter i EU samt Island, Norge og Schweiz 

Hvis dit fly er blevet forsinket med mindst 2 timer, kan du som flypassager have krav på forplejning. Du kan desuden have krav på økonomisk kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis du har oplevet, at dit fly:

  • Blev forsinket mindst 3 timer ved ankomst
  • Aflyst
  • Omdirigeret

Eller du blev

  • Afvist ved boarding
  • Nedgraderet

Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, kan dette kun gøres ved din accept og skal foregå på skrift.

Hvornår har du ikke ret til kompensation

Du har ikke ret til kompensation hvis:

  • Aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder som uvejr, nogle strejker, nogle tekniske fejl, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som flyselskabet ikke kunne have undgået. Dette også kaldet force majeure.
  • Du har fået besked om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afrejse.
  • Flyselskabet har givet besked om aflysningen mellem 2 uger og 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 4 timer senere end først planlagt.
  • Flyselskabet har givet besked om aflysningen mindre end 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 2 timer senere end først planlagt.

Ved en flyforsinkelse eller aflysning er det vigtigt, at du gemmer dit boardingkort fra flyrejsen, da du skal kunne fremvise dette, når du søger om kompensation. Derudover skal du gemme kvitteringer på fx mad og drikke, du har købt under ventetiden, hvis flyselskabet ikke har sørget for forplejning. Har du været nødsaget til at blive indkvarteret på hotel, skal du også her gemme kvitteringerne, så du kan få kompensation for denne udgift også.

Kompensation for forplejning

Retten til forplejning træder i kraft efter:

  • 2 timers forsinkelse i afgang for flyvninger under 1.500 km 
  • 3 timers forsinkelse i afgang for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 4 timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU

Du har også ret til et eventuelt hotelophold samt transport mellem hotel og lufthavn, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis flyselskabet ikke har tilbudt dig forplejning, skal du gemme kvitteringerne for de indkøb, du har foretaget, for efterfølgende at kunne dokumentere dine udgifter. Beløbet kan svinge, men skal som udgangspunkt anses for at være nødvendigt og rimeligt.

Kompensation for flyforsinkelse

Forsinkelsens varighed måles ved den faktiske ankomst til den endelige destination når flyets døre åbner og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.

Ved en forsinkelse på 5 timer eller mere, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen eller omlægge din rejse. Hvis du vælger at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen, har du ikke længere krav på omlægning af rejsen. Dog skal du være opmærksom på, at du ikke mister retten til kompensation for flyforsinkelsen.

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor og hvor langt du har fløjet:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

Kompensation for aflyst fly

Hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket før afrejse eller mere end 3 timer forsinket ved ankomst, bliver det betegnet som en flyaflysning. Dit flyselskab skal oplyse dig om, at flyet er aflyst.

Hvis din flyafgang bliver aflyst har du ret til:

  • Refusion af den fulde købspris for billetten.
  • Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål så hurtigt som muligt, også med et andet flyselskab.
  • Omlægning af rejsen på en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.
  • Du har ret selv at finde en ny billet, hvis flyselskabet ikke hjælper dig hurtigst muligt. 
  • Ved mellemlandinger har du krav på en returflyvning til første afgangssted så hurtigt som muligt.
  • Forplejning (Ikke alkohol), adgang til telefon og internet samt indkvartering som står i rimeligt forhold til ventetiden.

Du kan desuden have krav på kompensation, som ligger på:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%:

  • Under 2 timer efter forventet på en kort flyvning under 1.500 km.
  • Under 3 timer efter forventet på en flyvning på 1.500 – 3.500 km eller inden for EU.
  • Under 4 timer efter forventet på en flyvning på over 3.500 km uden for EU.

Forsinkelse ved mellemlanding

Blev du forsinket på din flyrejse, misser du dit forbindelsesfly? så læs med omkring dine rettigheder i forbindelse med forsinkelse ved en mellemlanding. Du muligvis kan få kompensation fra flyselskabet, eller du kan få refunderet de afgifter, der indgår som en del af billetprisen.

Dine rettigheder afhænger af, om du har købt en samlet flyrejse (et bookingnummer), eller om du har købt dine flybilletter separat.

Hvis du havde en samlet flyrejse og din første flyvning var forsinket med 60 minutter og du derfor ikke kunne nå din planlagte forbindelse og ankommer til dit endelige bestemmelsessted med en forsinkelse på 3 timer eller mere, har du ret til kompensation.

Som hovedregel har du krav på:

  • Økonomisk kompensation (mellem 250 og 600 euro pr. passager).
  • Afholdelse af udgifter til nye flybilletter.
  • Afholdelse af udgifter til hotelophold og transport (hvis nødvendigt).
  • Afholdelse af udgifter til mad og drikke
  • Ekstraudgifter

Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten, eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted og økonomisk kompensation.

Kompensationsbeløbet for flyforsinkelse beregnes baseret på den totale afstand for din rejse. Det betyder, at hvis du har en samlet flyrejse fra København til Ottawa med mellemlanding i Reykjavik, vil du være berettiget til 600 EUR i kompensation.

Hvis du selv har købt to separate flyvninger med kort forbindelses tid, kan flyselskabet ikke holdes ansvarlig for forsinkelsen til det endelige bestemmelsessted kun for forsinkelsen til mellemlandings lufthavn, hvis den var på mere end 3 timer.

Når du mister dit fly og har ingen krav på at få økonomisk kompensation, kan du stadig få refunderet de skatter og afgifter, du har betalt. Hvis du mister dit fly, behøver flyselskabet ikke at betale nogen passagerafgift til lufthavnen. Men du har allerede betalt nødvendige afgifter, som en procentdel af din billetpris.

Anmodningen om tilbagebetaling skal blive indsendt senest tre måneder efter rejsedagen. I nogle tilfælde ville du være forpligtet til at have booket flyet direkte med flyselskabet for at kunne få refusionen.

Konkurs

Går flyselskabet eller rejseudbyderen konkurs, kan det nemt ødelægge ferien.

Erstatning har du ofte ret til, men dine rettigheder afhænger af flere ting. For eksempel om konkursen sker inden afrejse, eller mens du er af sted. Men dækningen afhænger også af, hvor du flyver fra og til.

Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab, er du dækket, hvis flyselskabet går konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og udenlandsk lufthavn.

Din rejse vil så vidt muligt forløbe som planlagt, men det kan være nødvendigt at forkorte eller forlænge din rejse.

Rejsegarantifonden dækker dine udgifter til en ny billet. Du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr. Arrangøren skal være registreret hos Rejsegarantifonden, for at dækningen gælder.

Din nye hjemrejse skal for så vidt muligt ske på den dato, som rejsen oprindeligt var planlagt til.

Konkursen sker inden afrejse

Går flyselskabet konkurs, inden du er taget af sted? Så er det ikke sikkert, at du kan få dækket udgifterne til dine flybilletter. Rejsegarantifondens aktuelle formue er her afgørende for erstatningens størrelse, og du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr.

 

Forsinkelse ved Charterrejse

Pakkerejse eller charterrejse er en rejse, som består af mindst to af følgende ydelser: transport, indkvartering eller anden rejseydelse som eksempelvis billeje eller anden turistmæssig ydelse. Rejsen skal være solgt samlet og have en varighed på over 24 timer.

EU’s direktiv om pakkerejser giver dig mange rettigheder, når du bestiller en pakkerejse.

I tilfælde af at rejsen aflyses af arrangøren, har kunden ret til at hæve købet og få tilbagebetalt rejsens fulde pris. Alternativt kan kunden deltage i en anden pakkerejse efter eget valg.

Hvis man som kunde i forbindelse med en forsinkelse har lidt det, der i pakkerejseloven kaldes væsentlig ulempe, har man ret til ikke blot at få refunderet sin betaling, men hertil at modtage et erstatningsbeløb.

Boardingafvisning

Boardingafvisning eller nægtet boarding kan skyldes, at flyselskabet for at maksimere indtjeningen sælger flere billetter, end der er pladser på flyet. Ved en almindelige flyafgang vil der typisk være enkelte passagerer, der ikke dukker op. Men hvis flyet ikke kan have alle de passagerer med, som er booket og checket ind på flyvningen, er flyet overbooket. Det kan betyde, at du ikke får den plads på flyet, som du har bestilt og at du bliver nægtet boarding.

Før flyselskabet nægter boarding, skal personalet spørge blandt passagererne, om der er nogle, som frivilligt vil melde sig til ikke at komme med flyet. Hvis du frivilligt tilbyder at stå af, skal du tilbydes en godtgørelse på vilkår, som du og flyselskabet er enige om. Der kan aftales et konkret beløb eller modydelser, hvis du frivilligt afgiver din plads på flyet. Det er ikke muligt at kræve yderligere kompensation efterfølgende.

Hvis du bliver nægtet boarding mod din vilje, har du ret til erstatning. Rejsen kan du aflyse, hvis den bliver for besværligt eller overflødigt på grund af nægtet boarding.

Hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding har du ret til:

  • Refusion af flybillettens pris.
  • Betalt mad og drikke, mens du venter på en ny afgang.
  • Hotelophold og transport til hotellet, hvis det bliver nødvendigt.
  • Andre rimelige nødvendige udgifter (det er afgørende, at du kan godtgøre, at du har haft ekstra udgifter i ventetiden, f.eks. med kvitteringer, bookingbekræftelser, kontoudtog mv).
  • Erstatning for eventuelt økonomisk tab (f.eks. turistmæssige ydelser, som du har forudbetalt).
  • Økonomisk kompensation fra flyselskabet for flyforsinkelse eller aflyst fly, som anført nedenfor.

Ved boardingafvisning skal luftfartsselskabet yde dig kompensation i overensstemmelse med rejsens længde:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis:

  • Du ikke har checket ind eller mødt op til boarding på det angivne tidspunkt.
  • Eller på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.
  • Afvisningen skyldes din egen mangelfulde legitimation eller indrejsetilladelse. 
  • Afvisningen er af sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager.

Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du også ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted.
Husk at:

  • Sørge for at få dokumentation af den aftale, som du har indgået med flyselskabet.
  • Bede om skriftlig dokumentation for at du er blevet nægtet boarding mod din vilje.
  • Gemme kvitteringer for eventuelle udgifter til mad, drikke og hotel, som du selv har betalt.

EU-Domstolen fastslår, »at det forhold, at der indtræffer »usædvanlige omstændigheder« – såsom en strejke – som medfører, at et luftfartsselskab omorganiserer de efterfølgende flyvninger, ikke kan begrunde en boardingafvisning eller fritage luftfartsselskabet fra dets forpligtelse til at yde kompensation til de passagerer, som blev nægtet boarding.